قویترین وبلاگ در آموزش فیزیک

محفلی برای کمک به درک بهتر فیزیک دانش آموزان

قویترین وبلاگ در آموزش فیزیک

محفلی برای کمک به درک بهتر فیزیک دانش آموزان

ماورای سرعت نور؟بله یا خیر؟

ماورای سرعت نور؟بله یا خیر؟

 

چگونه ممکن است که کهکشان ها سریعتر از سرعت نور دور شوند؟ نظریه ی نسبیت انیشتین می گوید“ سرعت نور-که 300000 کیلومتر بر ثانیه است – بیشترین سرعتی است که هر چیزی می تواند به خود بگیرد. رسیدن به سرعت نور انر‍‍‍ژی بسیار بسیار زیادی می خواهد. شما می توانید کل انرژی موجود در جهان را به مصرف برسانید اما هنوز به سرعت نور نخواهید رسید.

همانطور که می دانید بیشتر کهکشان ها در جهان  -به دلیل انفجار بزرگ وهم چنین در اثر انرژی تاریک که شتاب اضافی را برای انبساط جهان فراهم می کند تامین می کند- در حال دور شدن از ما هستند.

کهکشان ها همانند کهکشان خودمان -راه شیری- به دلیل انبساط جهان در حال دور شدن از سایر کهکشان ها هستند، اگر این اتفاق نیفتد کهکشان ها به دلیل گرانش متقابل خود یکدیگر را خواهند بلعید. همین که شما به کهکشان های دورتر و دورتری نگاه می کنید آنها چنین به نظر می رسند که با سرعت بیشتر و بیشتری در حال دور شدن هستند. پس در آخر ممکن است که چنین وانمود کنند که درحال دور شدن با سرعتی بیش از سرعت نور هستند. در این نقطه است که نوری که از کهکشان دور دست جدا می شود هیچ وقت به ما نخواهد رسید.

زمانی که این اتفاق بیفتد، کهکشان دور دست فقط دورتر و دورتر خواهد شد در حالی که آخرین فوتون هایش را به سمت زمین می فرستد؛ اما بعد  از مدتی ما دیگر وجود آن کهکشان را تشخیص نخواهیم داد.

این چنین به نظر می رسد که نظریه نسبیت انیشتین کارایی خود را از دست داده است اما اینطور نیست.کهکشان ها به خودی خود به این سرعت در فضا حرکت نمی کنند، این فضا است که در حال انبساط است، و کهکشان ها بر روی آن در حال حرکت هستند.تا زمانی که کهکشان سعی در حرکت در فضا با سرعت زیاد را نداشته باشد هیچ قانون فیزیکی نقض نخواهد شد.

یک تاثیر غم انگیز از انبساط جهان این است که بیشتر کهکشان ها در افق دید ما در طول 3 تریلیون سال سرعتی بیش از سرعت نور خواهند داشت، در نتیجه کیهان شناسان آینده هیچ وقت به وجود یک جهان بزرگ و پرهیجان پی نخواهند برد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد