قویترین وبلاگ در آموزش فیزیک

محفلی برای کمک به درک بهتر فیزیک دانش آموزان

قویترین وبلاگ در آموزش فیزیک

محفلی برای کمک به درک بهتر فیزیک دانش آموزان

آموزش فصل دوم فیزیک ۱(قسمت اول)

مقدمه:در این بخش به بررسی مفهوم دما و گرما می پردازیم که مبنای تمام قوانین ترمودینامیک( فیزیک حرارت)می باشد و در ادامه با نحوۀ کار دماسنج ها آشنا خواهیم شد.دما در زندگی روزمرۀ ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایجاد دمای مناسب برای محل کار و زندگی و همچنین عایق بندی گرمایی به منظور بهره برداری صحیح از منابع طبیعی از مطالب مورد بررسی در این فصل است.

ادامه مطلب ...

آموزش فصل ا از کتاب فیزیک۲ (مبانی بردارها)

در این قسمت سعی کردم که مبحث بردار ها که از مهمترین مباحث در دانش فیزیک می باشد را به زبانی ساده که قابل فهم برای دانش آموزان عزیز باشد را ذکر کنم.ضمناْ کپی و انتشار مطالب ان با ذکر منبع مجاز است.

آدرس فایل :


ادامه مطلب ...

آموزش فصل یکم از کتاب فیزیک سال اول دبیرستان

در این قسمت سعی کردم فصل اول فیزیک دبیرستان را به زبانی ساده و قابل فهم شرح دهم. آدرس فایل عبارتست از http://s1.picofile.com/file/6175984904/%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C.doc.html

 و کلمۀ عبور hesam می باشد. امیدوارم مورد قبول دوستان قرار گیرد.

دلایل ایجاد این وبلاگ

با عرض سلام و ادب و احترام به پیشگاه تمام دوستداران علم و دانش:

با توجه به کاستیها و عدم احاطۀ بسیاری از دانش آموزان عزیز بر مطالب فیزیک، با یاری یزدان پاک بر آن شدم تا  برای کمک به درک بهتر درس فیزیک که از علوم پایه و بسیار مهم در عرصه های علوم مهندسی است وبلاگی منتشر نموده و تجربیات و دستنوشتهای خود را در اختیار دانش آموزان عزیز قرار دهم. از آنجاییکه نحوۀ تدریس این درس و بسیاری دیگر از دروس در مقطع دبیرستان برای بسیاری از دانش آموزان راضی کننده نبود، تصمیم به انتشار مجموعه دروس فیزیک به صورت کاملاً مفهومی نمودم تا علاوه بر اینکه دانش آموز به عمق مطلب پی برد  بحث را به صورت کاملاً علمی فرا گیرد این موضوع باعث ثبت مطالب به صورت عمقی در حافظه فرد گردیده و باعث می شود که مطلب تا مدتها در ذهن فرد باقی بماند.لازم می دانم که اشاره کنم تمامی مطالب این وبلاگ تالیف  اینجانب بوده و به صورت جزوۀ کاملاً مفصلی تهیه و در اختیار شاگردان  اینجانب می باشد. که نتیجۀ 3 سال کار مداوم و شبانه روزی بنده می باشد. البته بسیاری از مسائل و تمرینات از کتابهای مطرح درسی و کمک درسی برداشته شده و در اینجا از طراحان عزیز این سئوالات تشکر و قدر دانی مینمایم.

از تمامی دوستان عزیز استدعا دارم در صورت انتشار مطالب این وبلاگ نام وبلاگ و مولف را رعایت کنند. تا دلیلی باشد برای اینکه امثال اینجانب به کار خود ادامه دهیم.

پیش از همه این مطالب این وبلاگ تقدیم می شود به فرزندان سرزمین آبا و اجدادیم ،لاهیجان  و فرزندان برومند کشاورزان و زحمتکشان عزیز .

امید که دوستان عزیز دانش آموز و اساتید دیگر اگر اشکال و خطایی در مطالب اینجانب می بینند این حقیر را نسبت به رفع اشکال راهنمایی فرمایند.از تمامی دوستان گرانقدر خود استدعا دارم که از ارسال مطالب وزین و ارزشمند خود ،برای کمک و یاری رسانی به فرزندان این آب و خاک مضایقه ننمایند که آینده این سرزمین به همین کوکان بستگی دارد.

لازم به ذکر است که تمام هم و غم بنده در این وبلاگ، کمک به درک بهتر کتب درسی دبیرستان که به حق برترین تالیفات در زمینه فیزیک دبیرستان می باشند بوده و بر خلاف بسیاری از دوستان که دانش آموز را به خواندن انواع کتابهای کمک درسی و جزوات رنگارنگ تشویق می کنند به عقیدۀ این حقیر، هیچ کتاب یا جزوه ای ،به گرد کتاب های درسی فیزیک دبیرستان نمی رسد .تنها باید نوع و نحوۀ خواندن مطلب رادرست یاد بگیریم. پیشنهاد من به دوستان عزیز در ابتدا خواندن کتاب درسی به صورت کاملاً عمقی و سپس درک درست از آنچه خوانده ایم و فهمیدن مطالب می باشد.

در هر صورت حفظ کردن چند فرمول و چند خط از کتاب، تقریباً هیچگاه به حل یک مساله نخواهد انجامیدو در صورتی که مساله کمی پیچیده شود از دست فرمولها هم کاری بر نخواهد آمد.

به همین دلیل در این مجموعه تا حد مقدور از بکار بردن یکسری روابط به اصطلاح تستی، خود داری نمودم  و به جرات می گویم که این دست فرمولها جز نابود کردن خلاقیت و اشغال نمودن حجم زیادی از حافظه فرد  و دلسرد کرن دانش آموز در مواجه با مسائلی که نیاز به درک درست مطالب دارند، فایدۀ دیگری ندارد. و تا حد مقدور از این گونه روابط جز در مواقع کاملاً ضروری هیچ استفاده ای نگردیده است.

و به عنوان آخرین توصیه به دوستانی که بالاخص به فکر رشته های فنی و مهندسی هستند می گویم که حل کردن مسائل فیزیک بسیار پیش پا افتاده تر از تبدیل یک سری شرایط واقعی به یک مساله و سپس حل ان مساله می باشد، به دوستان عزیز توصیه می کنم که به محض مواجه شدن با یک مساله ،از پیش خود را بازنده فرض نکنند . چیزی که باید بدانیم آن است که این مساله یا هر مساله دیگری با همین مطالب کتاب و دانستن یک سری از روابط اصلی فیزیک، قابل حل شدن می باشد. پس تمام سعی خود را برای حل یک مساله فیزیک بکار برید و از تحلیل و باز کردن مساله به اجزای ساده تر غافل نشوید.

 

 

با تشکر:محمدرضا آذرون